house boat, Geyserland&Lake trip - Reisverslag uit Cambridge, Nieuw Zeeland van Nynke Venhuizen - WaarBenJij.nu house boat, Geyserland&Lake trip - Reisverslag uit Cambridge, Nieuw Zeeland van Nynke Venhuizen - WaarBenJij.nu

house boat, Geyserland&Lake trip

Blijf op de hoogte en volg Nynke

05 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Cambridge

hellooooo!

Ik zit hier alleen op de bank in huize Heebink, de meisjes zijn weer naar school en Rob en Ellen zijn met Mieke richting Auckland. Dus toen Ellen zei dat ik 6 uur lang alleen thuis was begreep ik de hint wel en zit ik hier dus weer vrolijk op m'n toetsjes te tikken.

In mijn vorige blogje was ik nog vergeten erbij te zetten wat we die dag nog gedaan hadden. Biscuitting!! Vrienden verderop in de straat hebben een boot en ook 2 biscuits. Een biscuit is eigenlijk een grote ronde opblaas band met handvatten eraan en een gat/zitje erin. Die hang je dan achter de boot aan en dan is het de bedoeling om er zo lang mogelijk op te blijven hangen. En voor degene die de boot bestuurd is het doel om de kinderen eraf te laten vallen haha. Lisa Sanna en ik waren uitgenodigd voor het avond eten en daarna gingen we richting het meer voor een avondje biscuitting. Ze hebben één enkele biscuit en een dubbele biscuit. Ik ging samen met Lisa op de dubbele biscuit, die was driehoekig en had 2 zitjes erin, Lisa paste precies in het zitje maar ik was uiteraard veel te groot daarvoor. Waardoor ik dus schuin over driekwart van de biscuit heen lag, zodat ik me fatsoenlijk vast kon houden aan alle handvatten. We begonnen heel rustig (op mijn verzoek) maar gingen al snel een stuk harder en hij maakte ontzettend veel bochtjes waardoor je door de golven steeds een meter omhoog kwam en met een knal weer neerviel op je biscuit. Telkens als we door de bocht gingen raakten we uiteraard helemaal uit balans omdat ik veel zwaarder ben dan Lisa, en ik probeerde met al m'n kracht de biscuit weer recht te krijgen, terwijl ik tegen Lisa schreeuwde; BALANCE LISA BALANCE!!! Lisa die veilig in het zitje zat gaf er helemaal niks om en lachte me keihard uit haha. Mark (de eigenaar van de boot, althans ik denk dat hij zo heet..) had als doel van de avond, get the Dutch girl in the water! En uiteindelijk is hem dan ook gelukt haha. Het was echt een hele leuke avond, ik heb zo hard moeten lachen dat ik moest huilen en ik hield me zo stevig vast aan de biscuit dat ik een grote schuur plek om m'n elleboog had staan. Maar het was het zeker waard!

Toen heb ik 2 weken geleden een mini tripje naar Auckland gemaakt. Op donderdagochtend met the Naked Bus naar down town Auckland, m'n spulletjes bij het hostel afgezet en toen anderhalf uur lang uitgezocht welke bus ik nou moest nemen en waar hij dan ging en welke stop ik dan moest uitstappen om vervolgens bij the zoo aan te komen. Uiteraard had ik m'n stop gemist en moest ik 500 meter terug lopen.. De zoo in Auckland is heel leuk, ze hebben eigenlijk alle dieren wel en het ligt ook half in het bos. 's Middags nemen ze hun olifant altijd mee voor een rondje stappen door de dierentuin heen. Loop je rustig aapjes te kijken en loopt er in eens een olifant voor je neus. Ook heb ik een kiwi gespot! Kiwi's zijn alleen maar 's nachts actief dus hun verblijf was zo goed als helemaal donker waardoor je nauwelijks het verschil tussen een kiwi of een grote steen zag. Maar net toen ik er was kwam iemand van de dierentuin het verblijf in en gaf de kiwi's te eten, dus toen kwam er een hele grote bol wol langs gerend. Ze zijn ook veel groter dan ik gedacht had, ze hebben het formaat van een flinke voetbal, maar dan met een fluffy vacht.
Na the zoo ben ik weer terug gegaan naar het hostel en ben ik rond een uur of 6 richting the Skytower gelopen, die zowat naast het hostel lag. De Skytower is het hoogste door mensen gemaakte gebouw in Nieuw-Zeeland. Je kan met de lift naar de 53e verdieping gaan en de toren is helemaal rond dus je hebt een super uitzicht over heel Auckland vanuit elke mogelijke hoek. Omdat ik een backpacker was kreeg ik nog korting ook, en dat heb ik daarna dan weer goed uitgegeven aan souvenirtjes in de Skytower shop.
De volgende ochtend hebben Rob, Ellen en Mieke op hun weg richting het ziekenhuis me opgepikt van m'n hostel en ben ik vanuit daar naar het Auckland museum gelopen. In het museum kreeg ik weer korting omdat ik een inwoner ben :) Maar dat ben je blijkbaar al als je hier langer dan 4 weken bent, en ik had dan ook nog eens een Nieuw-Zeelandse bankpas dus ik ben een échte inwoner. Yay :)
In het museum was een heel groot deel gericht op de Maori's. Ook kon je een Maori show bekijken waar ze allerlei dansen laten zien en hun wapens en spelletjes demonstreren. Echt super leuk en ontzettend lachwekkend. Vooral de War Dance 'the Haka' is echt de moeite waard om een keer op te zoeken op youtube, en probeer dan maar eens je lach in te houden!


Het weekend na mijn mini tripje hebben we 2 dagen op een woonboot mogen varen! Het was een heel klein schattig woonbootje met op het dak een zonnescherm en ligstoelen. Binnen hadden we een keukentje, een stapelbed, een uitklap bank wat een 2 persoonsbed werd, nog een kamertje waar ook een 2 persoonsbed in gepropt was, en een wc met douche. Ook hadden we een half rond bank met een tafel in het midden, en als je de tafel naar beneden schoof kon je er een matras op leggen en had je ook een heerlijk bed. Mijn bed :) Ronde de middag hadden we ons op de woonboot geïnstalleerd en gingen we richting een boei waar we konden ankeren en een kayak tripje konden maken. Eenmaal uit gekayakt waren we omsingeld door zeewier en toen we weg wilden varen zat de boei om een van de motoren heen gewinkeld en de andere motoren zaten vol met zeewier en ook het anker was helemaal groen. We zaten best wel heel erg vast. En na een uur of 2 waren we nog geen meter verder haha. Uiteindelijk hebben we het touw van de boei doorgesneden, de moter omhoog gehaald en op slakken tempo hebben we het zeewier bos achter ons gelaten. De volgende dag zijn we dan ook verstandig als we zijn de andere kant van de rivier op gevaren en zijn we gestopt bij een zo goed als vrij zeewier stuk van de rivier. Het zonnetje scheen lekker en het was strakblauw, een toppie dagje dus! Lisa had al besloten dat als we stil stonden ze van het dak van de boot zou gaan afspringen. Maar hoe dichterbij dat moment kwam hoe minder leuk ze het idee vond haha.. Toen heb ik (water fanaat dat ik ben) gezegd dat ik wel met dr mee zou doen. Dus met reddingsvest en al aan stonden we dan op het randje van de boot naar het vieze water te kijken.. Ofja ik vond het vies, Lisa maakt het niks uit.. Na zoveel keer springen hebben we het voor elkaar gekregen iedereen een keer te laten springen. (gedwongen/geduwd..)
Maandagmiddag waren we weer thuis en dinsdagavond zou ik al de bus nemen richting Auckland voor m'n volgende tripje!


De eerste dag zijn we vanuit Auckland vertrokken richting Hot Water Beach. Vanuit daar ben ik met een groep gaan kayakken richting the Cathedral Cove. Je kan er alleen per boot of te voet komen en het is zo ontzettend mooi. De mooiste plek op aarde die ik gezien heb! En het was heel leuk om er heen te kayakken! We hadden een leuke groep en zo af en toe vertelde onze gids wat over de omgeving, de zee, de geschiedenis en de natuur. Bij Cathedral Cove aangekomen mochten we een bestelling voor koffie thee of warme chocomel doen, en terwijl onze gids dat klaar ging maken mochten we over het strand lopen en foto's maken en gewoon weg genieten van al het moois. Uiteindelijk hadden we besloten een foto te maken met een paar meisjes, en hadden ik en een Engels meisje onze spullen op het droge zand gelegd zodat we een spring foto konden maken. Nou heel leuk fototje gemaakt, lopen we terug naar onze spullen, komt er opeens een golf aan die uíteraard onze spullen verzoop.. En mijn spullen waren mijn mobiel en m'n camera (die wel in de camera tas zat gelukkig). Dus ik trok snel de camera tas uit het water alleen toen was het al te laat voor m'n mobiel die kopje onder ging.. Toch nog snel eruit gevist en gekeken of hij het nog deed. Hij deed het nog maar hij was helemaal in de war, de batterij was leeg dus zette ik hem uit, maar hij sprong vanzelf weer aan, ging weer uit, weer aan, weer uit, enzovoort.. Terug bij het hostel heb ik nog geprobeerd het water eruit te föhnen en heb ik 'm de hele nacht in stukjes laten opdrogen maar het mocht niet baten.. Dus toen zat ik daar op dag 1 van m'n tripje zonder telefoon! Maar ach, het was veel te leuk en te mooi daar om m'n humeur te laten bepalen door een kapotte telefoon, elk hostel heeft namelijk ook computers waar je voor een paar dollar het internet op kan en zo kon ik dus even laten weten dat ik nog leefde. 's Avonds hadden we met de hele bus een gezamelijke BBQ gepland, en daarna was het wachten totdat we richting hot water beach konden voor onze hot pool. Het idee is dus dat je bij low tide een gat graaft in het zand en dan komt er heet water naar boven waar je dan heerlijk in kan chillen, net een jacuzzi! Low tide was wel pas om 12 uur en omdat we 's middags pas om 2 uur aan kwamen moesten we wachten tot 's avonds laat voor onze hot pool. Het water is trouwens zo heet omdat de aardkorst er super dun is en het dan opwarmt enzo. Ik heb wel zoiets geleerd bij aardrijkskunde maar er is niet heel veel blijven hangen..
Ik had 3 zweedse meisjes ontmoet de eerste dag en die avond hebben we met een hele groep Mexicanen de avond door gebracht met kaartspellen. Rond een uur of 10 zijn we ons dan gaan klaarmaken en richting het strand gelopen. Bijna niemand had een zaklamp bij zich dus je zag bijna niks en moest zowat kruipend het strand vinden. Daarna moest je nog een schep zien te veroveren en graven maar! Maar het water was eigenlijk veel te heet om helemaal in te gaan liggen dus ik en een ander groepje zijn gewoon gaan pootje baden en dat was prima! Alleen de ervaring was al super!

De dag erna mochten we weer vroeg op en gingen we richting Waitomo. Eerst nog even gestopt voor een kleine wandeling en de supermarkt en toen weer door. Waitomo is ongeveer één grote straat en als je met je ogen knippert mis je het. De busschauffeur had jarenlang in Waitomo gewoond en heeft ons een snelle rondleiding gegeven (een minuut of 3 lang). Toen we aan het einde van Waitomo kwamen was er een rotonde en het leek hem wel leuk om daar eens flink wat rondjes omheen te rijden. Na 4 rondjes zei hij; 'ah people are getting sick, let's go faster!' haha. En toen het leek alsof we bijna uit de bocht vlogen nam hij snel de afslag richting het hostel. Ik deelde samen een kamer met de zweedse meisjes, wat heel gezellig was! We hebben daarna op een grasveldje genoten van het zonnetje, wachtend tot onze activiteiten begonnen. Ik ging black water rafting doen. Je krijgt een enorm dik zwaar nat wetsuit aan, helmpie op met een lampje erop, je neemt een binnenband, en dan ga je in de grotten in de rivier roetsjen. Maar eerst moesten we ons treintje nog oefenen, daarna nog een sprong oefenen (achteruit, in het water, van een meter of 2 hoog) en na een klein wandelingetje waren we dan bij 1 van de zoveel ingangen van de grot. Nog even een bewijs foto maken en daarna moest je je door het gat de grot inwurmen. In de grot zagen we gelijk allerlei spinnen en een combinatie beest van een spin en een sprinkhaan.. Toen begon ik me toch af te vragen of ik dit nou wel zo leuk zou gaan vinden als ik gedacht had.. Maar toen we het ijskoude water ingingen en we door de grotten heen dobberde en wandelde was het zeker de moeite waard! Overal in de grotten zitten glowworms, kleine wormpjes die om een of andere reden licht geven. Bij een watervalletje aangekomen kondigde ze aan dat we daarvan af moesten springen, leuk joh!! Vervolgens moesten we ons in een treintje formeren, je legt je voeten op de band voor je en die persoon houd dan je voeten stevig vast. Vervolgens gaan de lampjes uit en dobber je daar dus een beetje in het donker, kijkend naar de glowworms. Richting het einde zeiden onze begleiders, okay nu doen jullie je lampjes uit en vind dan je weg naar de uitgang maar, succes! Iedereen dacht haha yeah right! Maar nee het was geen grapje.. Gelukkig was het maar een minuut of 5 en toen was je al bij de uitgang. Het was dus echt super gaaf en als je ooit de kans krijgt het te doen, zeker niet twijfelen! Na afloop kregen we nog soep en een bagel dus dat maakte het helemaal af :)
De zweedse meisjes hadden een loop/boot trip door de grotten gedaan dus die ontmoette ik na afloop weer waar we samen pasta hebben gemaakt. 's Avonds hebben we gewoon gezellig zitten kletsen op de kamer en elkaars foto's bekeken, en verteld over wat we allemaal nog gaan doen en wat we al gedaan hadden.

De derde dag gingen we weer verder, dit keer naar Rotorua. Weer eerst een stop voor een wandeling in het Ruakuri Reserve. Daarna hebben we de helft van de bus gedropt bij Hobbiton en ging de rest (inclusief moi) in een keer door naar het hostel in Rotorua. Het eerste wat je merkt als je in de buurt van Rotorua komt, is dat het stinkt naar rotte eieren. Niet heel prettig. We hebben ons dan ook vaak afgevraagd waarom je nou daar zou gaan wonen.. Het stinkt er zo omdat het in en gebied ligt met geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Het meer in Rotorua was vroeger ook een vulkaan die toen uitgebarsten is en een gat gemaakt heeft en daar is dus water in gekomen en nu is het een meer. Allemaal ontzettend logisch.
's Middags ging ik samen met het Engels meisje, Olivia, lugen. Heel simpel uitgelegd, je gaat op een McDonalds dienblad met wieletjes en een rem op een track naar beneden. Je mag niet racen en geen kleine kinderen overhoop rijden maar doe dat vooral wél. Iedereen is toch verplicht een helm te dragen :). Je had 3 verschillende tracks, de makkelijkste was meer een lange rustige sightseeing tour. De tweede was een stuk korter en had meer scherpe bochtjes erin zitten en de laatste was de 'moeilijkste' en de snelste. Op een gegeven moment ging je scherp de bocht om maar daarna kwam gelijk een heuvel naar beneden waardoor je dus door de lucht vloog, en ik en Olivia allebei schreeuwde van pret haha. We hebben ontzettend gelachen en het was echt super leuk! Allebei de buschauffeurs die ik gehad heb, en ze waren allebei rond de 30, vonden luging de leukste activiteit die je kan doen in Nieuw-Zeeland!
's Avonds hadden we een culturele avond op het programma staan. We gingen met de bus naar het Maori Village. In elke bus werd er een hoofd gekozen, die was dan verantwoordelijk voor de groep en ontmoette het Maori hoofd met de neus groet. Bij binnenkomst werden we opgesteld rondom een kleine arena waar de Maori's hun welkomst dans zouden doen. De gids had ons verteld dat je absoluut niet mocht lachen, je toch uitsteken of plotseling bewegingen mocht maken. Nou als iemand je verteld dat je vooral niét mag lachen begin je automatisch al te grijnzen haha. Maar gelukkig ging het allemaal goed en zijn er geen dode gevallen en kregen we nog steeds te eten.
Na de welkomst dans liepen we dan echt het dorp in, waar we bij allerlei huisjes een kleine demonstratie kregen van ofwel spelletjes, wapens, trainingen en de Haka (war dance). Bij elke demonstratie werden er ook vrijwilligers gekozen en het was hilarisch om te zien hoe ze zichzelf eigenlijk wel een beetje voor schut zetten. Na alle huisjes gehad te hebben kregen we te zien hoe het eten uit de ondergrondse over werd gehaald, en toen weer weggebracht werd voor de voorbereidingen voor het diner. Ze propten ons daarna allemaal in een zaaltje waar ze ons nog voor een half uur bezig moesten houden en onze honger alleen maar erger door maakte. Maar de show was weer super leuk om te zien, ze kunnen allemaal heel goed zingen en de dansen zien er dan wel een beetje vreemd uit maar het is wel heel knap! Ook hadden alle Maori's face paint op, wat weer allerlei betekenissen had over hun moeders kant en hun vaders kant en je status binnen de Maori stam. Daarna was het dan etenstijd! Lopend buffet met belachelijk veel eten, kip, vlees, lam, groenten, sausjes, salade, brood en dressings. Nadat je je daarvan het volgegeten kwamen ze nog met het dessert aan.. Heerlijke fruit pavlova en nog een of andere pudding cake die ietsje minder was haha.. Het laatste hoogtepunt van de avond was dat alle leiders van onze groepen de Haka moesten doen haha! Dat was in 1 woord hilarisch! Een zeer geslaagde avond dus!

De vierde dag gingen verlieten we het stinkende Rotorua bijna weer, maar eerst maakten we nog een rondje of 5 om de rotonde en gingen we nog langs Te Puia, waar we een rondleiding kregen in het geothermisch park, waar er mudpools, geisers en warm water bronnen zijn. In zo een warm water bron ligt de temperatuur rond het kookpunt en daarom vond de gids het een goed idee om er voor ons wat eitjes in te koken. Ze hadden ook een kiwihuis met 2 kiwi's erin die we weer met moeite gespot hebben aangezien een groep japanners voor ons een hoop herrie hadden gemaakt en de kiwi's hadden laten schrikken.
Na de rondleiding in Te Puia reden we door naar the Huka Falls, een mooie waterval met heel helder lichtblauw water. In Taupo aangekomen ben ik met Johanna, Beatrice en Cassandra (de zweedse meisjes) ergens wat gaan lunchen en hebben we wat boodschappen gedaan. Rond een uur of 5 had de buschauffeur voorgesteld naar een thermal spa park te gaan. Eigenlijk gewoon een warme rivier. Ik weet ook niet waarom alles hier zomaar warm wordt maar het bevalt me wel. De rivier had een super lekkere temperatuur en we hebben er anderhalf uur in gedobberd.
Eigenlijk zou ik de dag erna alweer terug richting Auckland gaan, maar omdat we het zo gezellig hadden met z'n 4tjes en ze vroegen of ik niet nog een dagje extra wilde blijven met hun in Taupo, heb ik die avond nog snel met Kiwi Experience gebeld en m'n bus een dag later geboekt en in het hostel nog een nachtje erbij geboekt! Die avond zijn we gezellig bij een mexicaans restaurantje gaan eten. We hadden een vierkante tafel met er middenin een openhaartje! Het zaakje was heel vrolijk met allerlei kleuren, de bediening kwam er gezellig bij zitten tijdens het opnemen van onze bestelling en het eten was yummie yummie! Na ons diner hebben we in de sfeervolle keuken van het hostel (haha) nog wat gekaart en daarna zijn we gaan slapen. De volgende ochtend moest ik eerst uitchecken, en kon ik 's middags weer inchecken aangezien ik m'n 2e nacht geboekt had bij de zweedse meisjes op de kamer. We hebben op het balkon van het hostel ons ontbijtje gegeten en toen hebben we besloten om 's middags na de (subway)lunch naar de warme rivier te lopen. Eerst hebben we daar een hele tijd in de zon gelegen en toen we bij de rivier kwamen bleek het veel dieper en kouder dan de dag ervoor te zijn, beetje jammer haha. Maar hoe dichter je bij het watervalletje kwam hoe warmer het wel was. 's Avonds hebben we voor de verandering weer pasta gemaakt en wat gekletst met de andere mensen van onze bus die een dag wandeling hadden gemaakt. Daarna weer gekaart, nog een warme chocomel gehaald bij Mccafé en daarna heerlijk slapen.
De volgende ochtend hadden Johanna, Beatrice en Cassandra om 7 uur al de bus, dus na een vroege wekker en een vroeg ontbijtje hebben we afscheid genomen met de belofte dat ik deze zomer naar Stockholm kom en zij naar Amsterdam! Mijn bus ging om kwart voor 9 pas dus ik had nog even de tijd om rustig alles in te pakken en me klaar te maken. Rond 12 uur kwam ik aan in Matamata (aka Hobbiton) en kwam Ellen me oppikken.

Het was dus echt een geslaagde trip! En een groot deel kwam door Johanna Cassandra en Beatrice, so thank you girls big time, and see you soon!!

Volgens mij is dit blog een beetje aan de lange kant geworden maar dan kunnen jullie weer even vooruit he :)

kiwi kusjes,
Nynke

  • 05 Februari 2014 - 06:44

    Marleen:

    Ha die Nynke!
    Wat een heerlijk lang verslag weer! Wat geniet je van je reis :) en zo geniet ik ook wat mee! Is je nieuwe telefoon ondertussen gearriveerd?! Toch wel een beetje jammer he, golven bij de zee... Die foto van het bord met al die klinkers, ik denk dat de kinderen uit mijn groep blij zijn dat ze daar niet wonen :) "Wilt u uw woonplaats even spellen..."
    Geniet ervan en op naar je volgende blog!
    Lieve groeten uit Brunssum,
    Marleen

  • 05 Februari 2014 - 09:54

    Tiny:

    Hoi Nynke,
    Wat leuk, om dit allemaal te lezen. En wat heb jij een geweldige tijd! Heerlijk !! Blijf vooral genieten van deze speciale tijd! Dan hobbelen wij hier gewoon door onze kwakkelwinter! Hier geen bijzondere dingen te melden. Gewoon ons gangetje. Liefs, tiny

  • 05 Februari 2014 - 14:15

    Gonne:

    Hoi Nynke,

    Weer een heerlijk blog over nog heerlijkere avonturen! Dat je het naar je zin hebt, is overduidelijk. Geniet veel, schrijf veel en laat veel foto's zien. Dan genieten wij op 20.000 km. afstand met jou!

    Big hug, mama

  • 06 Februari 2014 - 08:17

    Rob-Jan:

    Nynke, geweldig blog! Ik maak me geen zorgen meer of je je vermaakt...hooguit of je nog terugkomt;-) liefs en big hug, papa.

  • 06 Februari 2014 - 19:31

    O En O Venhuizen:

    Hoi Nynke, Wat leuk om net voor onze vakantie nog een blog van je te ontvangen, met veel plezier hebben we het gelezen, wat maak jij veel mee zeg.
    Opa heeft de blog afgedrukt, dan kunnen we het nog eens op ons gemakje lezen en nagenieten.
    Lieve schat, blijf genieten en blijf ons vooral schrijven, bedankt voor je mooie kaart.
    Een dikke knuffel van O en O

  • 06 Februari 2014 - 19:53

    Opa En Oma Schuur.:

    Hoi Nynke,

    Wat heerlijk om zo'n lange blog van je te lezen. Niets te lang hoor. We genieten als we lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog maar veel!!!

    Groetjes, Opa en Oma. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Actief sinds 10 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1977
Totaal aantal bezoekers 11149

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 01 Mei 2014

Mijn avontuur naar Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: